Jumaat, 10 Ogos 2012


Adat Resam Kaum-kaum Di Malaysia
Adat resam boleh ditakrifkankan sebagai aturan atau segala macam perbuatan dan cara hidup. Ianya mencerminkan segala perbuatan yang adakalanya dilakukan setiap hari ataupun musim sama ada berpandukan bulan atau tahun. Ini ialah perkara yang selalu difahami oleh khalayak berkenaan dengan adat resam. Suatu perkataan yang sinonim dengan adat ialah budaya. Walaupun dari aspek bunyinya ia berbeza, tetapi dari segi pengertiannya, ia adalah konsep yang saling bergantung dan sama. Kebiasaan ini merupakan cara harian kita seperti berpakaian, cara makan dan minum, jadual harian dan banyak lagi.
Masyarakat Malaysia ialah suatu masyarakat yang bersifat majmuk dan pelbagai. Ia juga dikenali sebagai masyarakat Jawi iaitu masyarakat yang bercampur dari pelbagai latar belakang. Masyarakat  Malaysia atau masyarakat Jawi yang mempunyai pelbagai latar belakang. Oleh sebab itu, setiap bangsa atau ras didalam sistem sosial Malaysia pastinya berbeza satu sama lain dari segi latar belakangnya. Tidak terkecuali berbeza dari segi adat dan budaya.
Selain itu, adat resam juga merupakan upacara-upacara dalam pusingan kehidupan seseorang manusia misalnya adat kelahiran, adat berkhatan ( untuk orang Islam ), adat perkahwinan dan adat kematian serta memperingatinya setiap tahun.
Adat resam juga merupakan upacara dalam kalendar kehidupan sepanjang tahun. Contohnya, adat mengenai pertanian dari menanam hingga menuai padi dan upacara puja pantai bagi para nelayan. Terdapat juga adat yang merupakan perayaan tahunan seperti menyambut Tahun Baru Cina atau Kristian, perayaan Hari Raya Puasa Islam, perayaan Thaipusam dan Deepavali Tamil atau perayaan Gawai Iban dan Keamatan Kadazandusun. Semua adat resam ini adalah cerminan budi bahasa.
Adat resam masyarakat Melayu adalah berasaskan kepada ajaran agama Islam dan warisan kebudayaan mereka. Orang Melayu biasanya saling menyapa dengan ucapan “Salam” dan berjabat tangan.  Kepada orang bukan Islam mereka mengucapkan “Selamat pagi” atau sebagainya mengikut keadaan. Pada setiap hari Jumaat pula mereka mengadakan sembahyang Jumaat beramai-ramai di masjid. Pada bulan-bulan tertentu mereka mengadakan acara ibadat tertentu seperti bulan Muharam dengan sambutan awal Muharam, Ramadan dengan berpuasa selama sebulan, Syawal dengan Hari raya Puasa, Zulkaedah, Zulhijah dengan pergi Mekah untuk naik haji dan merayakan Hari Raya Haji atau Raya Korban.
Dari segi adat istiadat dan upacara pula terdapat beberapa jenis adat dalam perubahan hidup orang Melayu semasa menyambut kelahiran seorang bayi. Jika bayi lelaki dilahirkan, sebaik sahaja dibersihkan dan dibedung, dia disambut oleh seorang lelaki dewasa yang menyerukan ‘azan’ perlahan-lahan di telinganya. Jika bayi perempuan diserukan dengan ‘Iqamat’. Kebiasaannya  setelah beberapa hari, sekurangnya seminggu, seorang anak itu diberi nama dan dicukur rambutnya. Bagi kanak-kanak lelaki mereka dikhatankan semasa berumur 6 hingga 10 tahun manakala perempuan mereka dikhatankan semasa masih bayi lagi.
Bagi wanita yang hamil, beberapa upacara dan pantang larang diikuti. Bagi anak pertama secara tradisi diadakan upacara ‘lenggang perut’. Ini bertujuan untuk menjaga keselamatan semasa bayi dilahirkan ataupun semasa berada dalam kandungan.
Di samping upacara-upacara tadi terdapat juga upacara dalam sistem pertanian seperti penanaman padi, menangkap ikan dan juga membina rumah. Ada juga tradisi berkaitan hantu dan kejadian alam yang mempunyai pantang larang. Banyak pantang larang dahulu telah dilupakan dan tidak lagi diamalkan oleh masyarakat Islam atau Melayu dewasa kini.
Kaum Cina di Malaysia mempunyai beberapa pegangan dalam menjalankan proses kehidupan mereka seperti juga lain-lain kaum. Masyarakat Cina juga mempunyai adat tentang perkahwinan, kematian, dan sebagainya. Apa yang menarik berkenaan adat kaum Cina ialah suatu bentuk adat dan petua untuk kehidupan yang mereka namakan “Feng Shui”. Pengaruhnya “Feng Shui” masih menebal dalam kalangan mereka pada hari ini. Lazimnya adat istiadat Cina dipengaruhi oleh unsur Buddha yang menjadi pegangan kebanyakan ahli dalam masyarakat Cina. Falsafah lampau juga banyak mempengaruhi adat istiadat Cina sehingga menyebabkan mereka mempunyai pelbagai acara-acara dan pantang larang yang berorientasikan adat.
Adat resam orang Cina terdiri daripada pelbagai kepercayaan tentang alam dan campuran falsafah serta etika dari ahli-ahli fikir zaman kuno serta agama Buddha. Tanpa kepercayaan khusus tentang Tuhan maka keluarga dan negara menjadi tumpuan pemujaan mereka. Dalam keluarga, roh nenek moyang menjadi tumpuan pemujaan. Ia ditandakan oleh sekeping Papan Peringatan ( tablet ) yang dicatatkan nama keturunannya. Papan ini merupakan tumpuan penyembahan keluarga dan diletakkan di ruang tamu rumah. Setelah beberapa generasi barulah papan ini disimpan di rumah klen ( huay kuan ) ataupun di rumah tokong.
Lebih luas dari keluarga ialah persatuan perdagangan dan juga klen yang memuja seorang leluhur atau  nenek moyang yang sama. Oleh kerana klen itu sangat penting maka di kalangan orang Cina terdapat nama keluarga. Secara tradisi terdapat banyak nama keluarga dan ianya diturunkan melalui anak lelaki. Kepentingan meneruskan keluarga menyebabkan perkahwinan seorang lelaki amat penting.
Kelahiran seorang anak pula mengikut beberapa adat pantang larang untuk menjaga kesihatan si ibu dan kandungan. Pada hari ke 29 bayi dicukur dan rambutnya dibungkus dengan kain merah dan digantung dekat bantalnya selama 100 hari dan kemudian dibuang ke sungai. Setelah sebulan upacara Bulan Penuh akan diadakan dengan meriah. Ulang tahun kelahirannya tidak diperingati kecuali oleh anaknya pada waktu tua secara besaran.
Sepanjang tahun banyak sekali perayaan yang diikuti oleh orang Cina. Setiap bulan ada kegiatan dan upacara serta dewanya untuk dipuja. Adat resam mereka amatlah banyak dan dilakukan mengikut perubahan ‘musim’ terutama musim pertanian dan iklim seperti di negeri China. Antara upacara-upacara yang diraikan masyarakat Cina selain dari Tahun Baru Cina dan Chap Goh Meh ialah adat Ulang Tahun Kematian, adat Puja Kampung, adat Mencuci Kubur, Sembahyang Hajat dan Menjamu Keramat. Adat-adat ini tampak seumpama perbuatan-perbuatan yang menjadi amalan masyarakat Melayu. Namun ianya pastilah berbeza dan dijalankan dengan cara dan matlamat yang berbeza bagi mewujudkan identiti masyarakat Cina yang tersendiri.
Masyarakat India, khususnya Tamil mengikut adat resam agama Hindu meskipun ramai orang India yang beragama lain. Mereka menyapa dengan sebutan ‘vanakam’. Keluarga amat penting dalam masyarakat Tamil. Meskipun bapa memainkan peranan utama tetapi ibu adalah paling dihormati yang dianggap mulia, “Ibu adalah umpama Tuhan” dan anak perempuan pun dipanggil ‘amma’ seperti seorang ibu.
Suami pula di dalam masyarakat India adalah ‘Tuhan bagi isterinya’ dan mesti sentiasa dihormati. Oleh kerana itu, proses perkahwinan India mesti ditentukan oleh seorang ketua agama yang membuat tilikan masa bertuah serta keserasian pasangan yang akan berkahwin. Masa perkahwinan yang dianggap bertuah amatlah penting bagi menjalankan segala acara dan upacara untuk mengelakkan berlakunya malapetaka ataupun nasib buruk. Untuk mengelakkan dari keadaan buruk, maka biasanya perkahwinan dilakukan pada waktu tengah malam atau waktu matahari akan naik. Upacara perkahwinan dilakukan di rumah pengantin perempuan ataupun di kuil oleh seorang ketua agama.
Seperti juga adat kaum-kaum lain, kelahiran seorang bayi adalah acara yang penting kepada keluarga dan masyarakat India. Selama 16 hari selepas kelahiran bayi, ahli keluarga tidak boleh melakukan sebarang upacara agama. Pada hari ke 16 kelahiran, upacara penting diadakan untuk menamakan anak. Ketika ini rumah dan buaian akan dihias cantik dan jiran-jiran dijemput bersama meraikan upacara tersebut.
Dari aspek perayaan, terdapat banyak perayaan di kalangan masyarakat India. Mengikut kalendar Hindu mereka akan mengadakan pelbagai upacara sembahyang berkaitan musim dan perubahan tahun seperti di negeri India. Masyarakat Hindu akan bersembahyang sebanyak tiga kali sehari iaitu pada waktu pagi, tengahari dan petang di tempat tertentu di rumah.
Perayaan kaum India diadakan dengan mengikuti peredaran bulan dan setiap bulan ditandakan oleh bulan mengembang dan bulan menirus. Terdapat 21 jenis perayaan didalam adat masyarakat India. Perayaan-perayaan itu termasuklah Deepavali, Thaipusam dan Thaiponggal.
Secara ringkas bolehlah dikatakan aspek adat resam yang menjadi teras identiti dan keperibadian negara Malaysia telah dapat diterima dan diikuti secara beransur-ansur oleh setiap golongan rakyat Malaysia. Namun demikian pelaksanaannya pasti rumit dan tidak akan dapat dicapai dalam masa yang singkat. Kesedaran dan kefahaman yang luas akan dapat membantu mencapai hasrat dan cita-cita pelaksanaan ini kerana dengan keinsafan itu sahaja adat yang membentuk identiti dan keperibadian kebangsaan akan dapat dibezakan dengan adat yang bersifat kesukuan atau perkauman. Identiti dan keperibadian yang dipupuk itu akan mencirikan sifat-sifat persamaan yang melampaui batas-batas suku kaum dan akan memperlihatkan keperibadian kebangsaan Malaysia itu sendiri sebagai sebuah negara yang merdeka dan bermaruah.

Nukilan,
Mahadzir bin Shaari
Foon Yew 5.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan